tirsdag 19. januar 2010

Fremtidens restaurant verdikjede



Restaurantbransjen har i dag, og vil i økende grad oppleve utfordringer med kvalitet og ikke minst tilgjengelighet på arbeidskraft. Samtidig er produktivitetsveksten lavere enn i andre bransjer. Mye manuelt arbeid som ikke alltid gjøres med tanke på å skape gode gjesteopplevelser gir ujevn kvalitet og lav opplevd verdi for pengene. Løsningen er å invitere leverandørene inn i verdikjeden og i samarbeid med de utvikle måltidsløsninger med jevn kvalitet til konkurranse dyktige priser. Samtidig må leverandørene evne å skape økonomi i mindre produksjonsvolum enn i dag. Som i mange andre bransjer vil restaurantbransjen i fremtiden selge mindre av mer og ikke store volumer av enkeltprodukter.


Ved å utnytte leverandørene i større grad vil restaurantene få tilgang til nyttig kompetanse og stordriftsfordeler som de går glipp av ved å produsere menyen fra bunn av på hver eneste restaurant. Investeringer og kostnader i kjøkken og lagerfasiliteter vil også være lavere enn i dag. Leverandørene på sin side får tilgang til nyttig kunde og markedsinnsikt.


Samarbeid på tvers av verdikjeden er nøkkelen til produktivitetsvekst og verdiskapning i restaurrantbransjen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar